طرح ایجاد بنیاد سینمای انقلاب اسلامی

 مقدمه:

با توجه به نیاز فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی مردم در سطوح گوناگون ملی، فراملی و بین­المللی؛ متأسفانه عملکرد و نتایج بدست آمده در حوزة سینما در کشور نه تنها با حجم و جایگاه مطلوب در فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در این باره، مطابقت ندارد، بلکه تحقیقاً، قطار سینمای ایران حتی در موارد بی­شماری در جهت مقابل اهداف انقلاب اسلامی نیز حرکت کرده، چرا که به نظر می­رسد ریل­گذاری برای حرکت این قطار نیز از ابتدا در همین جهت غلط برنامه ریزی شده است. نتایج این رفتار، از نظر صاحب‌نظران و نخبگان سینمای ایران به عنوان چالش‌های اصلی سینمای ایران (در دو دهه اخیر) برشمرده شده و در چهار محور (چالش‌های اقتصادی، چالش‌های سیاسی، چالش‌های فرهنگی، و چالش‌های مدیریتی و سیاستگذاری) تقسیم بندی می­شود. در میان این چهار محور چالش‌های فرهنگی، و چالش­های مدیریتی و سیاستگذاری اهمیت و برجستگی بیشتری دارد. تعدادی از اهم آنها به شرح زیر است:

1-     عدم تبیین ماهیت سینمای پس از انقلاب اسلامی در نهادهای علمی، دینی، و مذهبی کشور.

2-     فقدان سینمای الگو به عنوان سینمای مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران.

3-     وجود فیلم‌های مبتذل، کم محتوا، و حتی در تضاد با آرمان­های انقلاب اسلامی.

4-     ضعف محتوایی و تکنیکی در غالب فیلم‌نامه‌های ساخته شده و ساخته نشده.

5-     فقدان هویت ملی، دینی، و انقلابی در بخش حداکثری سینمای ایران و بی­توجهی به فرهنگ و سنن ملی کشور.

6-   عدم توجه صحیح به مخاطب و نیازهای واقعی او در عموم فیلم­های ایرانی که بالتبع باعث از دست­دادن طیف وسیع تماشاگران سینمای ایران شده است.

7-   گسترش بی­اعتمادی و ناامیدی در میان مردم و به خصوص بین فیلمسازان سینمای ایران (و بالاخص دست اندرکاران سینمای انقلاب اسلامی) در سطوح مختلف، علی­رغم سیاست­ها، قوانین، و مقررات کشور و نیز تأکیدات مسئولان درجه اول نظام اسلامی.

8-     بی‌توجهی به بازسازی زیرساخت‌های صنعتی و عدم دسترسی مطلوب مردم به سینما.

9-     ناهماهنگی میان مسئولان بخش فرهنگی و سینمای کشور.

10-  به وجود آمدن مافیای سینمایی و قدرت یافتن گروه­های بی­تفاوت، مخالف، و حتی معاند در سینمای ایران.

11-  به حاشیه رانده شدن بخش قابل توجهی از نیروهای ارزشی سینما و همچنین عدم تربیت نیروهای مطلوب جمهوری اسلامی در بخش های مختلف سینمای کشور.

12-  وجود افراد به جای مانده از سینمای منحط دوران پهلوی با همان گرایش‎ها، سیاستها.

13-  وجود فضای غیرارزشی (و حتی ضد ارزشی) در پشت صحنة سینما و القای وجود حداکثری آن.

14-  و…

از یک نگاه ممکن است! این تلقی صحیح باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه رسیدگی به امور حداکثری طیف‎ها، جریان‎ها، سلیقه‎ها، ذائقه‎ها، و … را دارد و بنابراین نمی­توان محدودیتی برای نیروهای غیر متعهد بوجود آورد!! طبیعی است که این ناتوانی (یا ناخواستگی) موجبات بسیاری از مشکلات سینمای ایران را فراهم آورده است.

لذا به نظر می­رسد ایجاد تشکیلاتی که بتواند با قدرت متناسب لااقل بخشی از سینمای کشور را از جهات مختلف به سوی اهداف انقلاب اسلامی و سینمای مطلوب جمهوری اسلامی پیش ببرد ضرورتی غیرقابل انکار دارد.

کلیات:

بنیاد سینمای انقلاب اسلامی، تشکیلاتی است که با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحت نظارت مستقیم رییس محترم جمهوری اسلامی ایجاد و اداره خواهد شد. رییس بنیاد به پیشنهاد رییس جمهور و با حکم مقام معظم رهبری منصوب می­شود.

اهداف و مأموریت­ها:

1-     کمک به گسترش فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی در ایران و جهان با بهره‎گیری از فیلم و سینما.

2-   کمک به تقویت ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهت دستیابی به آرمانهای والای انقلاب اسلامی از طریق فیلم و سینما.

3-   ارتقا و انتظام جایگاه سینمای مبتنی بر آرمان­ها و ارزش­های انقلاب اسلامی در سطوح ملی و بین‌المللی بر مبنای سیاست­های کلی نظام و با توجه ویژه به رهنمودهای مقام عظمای ولایت از طرق لازم.

4-   کمک به نهادهای فرهنگی کشور نظیر شورای انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه­های علمیه، و…  و ارتباط موثر با آنان در جهت نیل به سینمای آرمانی انقلاب اسلامی.

5-   فعالیت در زمینه ایجاد تمهیدات لازم و تولید آثار سینمایی،  عرضه (پخش و نمایش) آثار سینمایی، تأمین امکانات و زیرساخت‌های سینمایی مورد نیاز، ارایه خدمات پشتیبانی، حمایتی، علمی، پژوهشی، آموزشی و… به هنرمندان و دست­اندرکاران سینما، ایجاد راهکارهای مناسب برای افزایش بهره­وری از امکانات بالقوه و بالفعل سینمای کشور، و… ذیل اهداف انقلاب اسلامی.

ارکان:

1-     هیأت رییسه

15 نفر عضو هیأت رییسه از میان صاحبنظران و مسئولان سینمایی، هنری، فرهنگی، دینی، اجتماعی، و سیاسی کشور توسط رییس جمهور پس از تأمین نظر مقام معظم رهبری انتخاب و برای مدت 5 سال منصوب می­شوند. این هیأت وظیفه سیاستگذاری کلان بنیاد و نظارت بر حسن اجرای سیاست­ها توسط رییس بنیاد را به عهده دارد. انتخاب و انتصاب مجدد هر یک از اعضا بلامانع است.

2-     رییس بنیاد

هیأت رییسه از میان اعضای هیأت یا افراد دیگر فردی را که دارای ویژگی توأمان تعهد، تخصص، دانش و توانایی مدیریت در زمینه اهداف بنیاد باشد، انتخاب و از طریق رییس جمهور به مقام معظم رهبری پیشنهاد می­نماید. رییس بنیاد با حکم رهبری برای مدت چهار سال منصوب می­گردد. دوران مسئولیت رییس بنیاد حداکثر برای دو دوره  مداوم قابل تمدید است.

عزل رییس بنیاد پس از اثبات ناکارآمدی وی در پیشبرد اهداف بنیاد توسط هیأت رییسه و از طریق رییس جمهور به مقام معظم رهبری پیشنهاد و با تصویب ایشان اقدام می­شود. رییس بنیاد در خصوص عملکرد خود در دوران مدیریت تا پایان عمر مسئول خواهد بود.

رییس بنیاد برای اجرای سیاست­های مصوب هیأت رییسه اقدامات لازم را به انجام می­رساند.

بودجه:

بودجه بنیاد ذیل بودجه دولت محترم جمهوری اسلامی مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت. ضمنا بنیاد می­توان برای پیشبرد اهداف خود با نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی داخل و خارج از کشور حسب مقررات و قوانین جاری کشور مشارکت نماید.

والسلام